piątek, 12 lipca 2013

ciasto kruche z rabarbarem i śmietaną - styropian :)

.

     Sezon na rabarbar jeszcze trwa. Robiłam już ciasto drożdżowe z rabarbarem i kompot z rabarbaru, pogryzałam rabarbar z cukrem... Ale to ciasto mnie urzekło niezwykłą nazwą i musiałam spróbować je właśnie z rabarbarem. ;)
     Styropian kojarzy mi się raczej z nieprzyjemnym dźwiękiem i skrobaniem białych kuleczek, które zawsze denerwowały dorosłych, a nie z pysznym ciastem.Właściwie nie mam pojęcia dlaczego to ciasto tak się nazywa, ma przyjemny, rozpływający się w ustach smak i przypomina raczej delikatny sernik niż ciasto śmietanowe. Jak dla mnie - pycha.

Następne na pewno upiekę z wiśniami. :)))


STYROPIAN
Ciasto kruche z rabarbarem i śmietaną

ciasto:
3 szklanki mąki pszennej
5 żółtek
½ szklanki cukru pudru
1 kostka masła
1 ½ łyżeczki proszku do pieczenia
1 opakowanie cukru waniliowego
szczypta soli

masa śmietankowa:
5 białek
szczypta soli
1 ¼ szklanki cukru
1200 g kwaśnej śmietany 18%, w temperaturze pokojowej
2 opakowania budyniu śmietankowego bez cukru (1 opakowanie - 40 g)

owoce:
kilka łodyg rabarbaru (około 1 kg) – umytych i pokrojonych w kostkę lub inne owoce, najlepiej wiśnie (około 40 dag)

ciasto:
- z podanych składników na ciasto szybko wyrobić ciasto
- masło posiekać z mąką i proszkiem
- dodać resztę składników i szybko wyrobić na gładkie ciasto
- podzielić na dwie równe części, zawinąć je w folię i włożyć do zamrażalnika na około 1 godzinę (lub dłużej, ciasto można przygotować kilka dni wcześniej i przechowywać zamrożone)
masa:
- ubić białka ze szczyptą soli na sztywną pianę, dodać cukier, łyżka po łyżce, cały czas ubijając
- do piany dodać przesiany proszek budyniowy i wymieszać
- stopniowo dodawać śmietanę, powoli i delikatnie mieszając, by białka nie opadły

- blachę wyłożyć papierem do pieczenia
- jedną część ciasta zetrzeć na tartce o dużych oczkach na spód formy
- na ciasto wyłożyć całą masę śmietankową
- następnie delikatnie poukładać kawałki rabarbaru
- jako ostatnią warstwę zetrzeć na tarce kruche ciasto
- piec w temperaturze 180ºC przez około 50 - 60 minut (studzić w lekko uchylonym piekarniku)

***
     Do masy śmietanowej można dodać 200 g wiórek kokosowych, a śmietanę zastąpić jogurtem.W różnych wersjach, na różnych stronkach występuje przeważnie z wiśniami.


- Moje Wypieki
- Majanowe Wypieki
- Smakowity Dom
.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

:)

Related Posts with Thumbnails